Bij detailhandel of kleinhandel gaat het om het leveren van fysieke goederen voor persoonlijk gebruik aan de consument. Deze sector bestaat uit verschillende branches:
Supermarkten;
Foodspeciaalzaken;
Kleding;
Schoenen;
Woninginrichting;
Doe-het-zelf;
Consumentenelektronica;
Persoonlijke verzorging.
De detailhandel heeft het zwaar gehad de afgelopen jaren, maar krabbelt gelukkig langzaam weer overeind. Er is een herstructurering gaande. Het aantal winkels neemt overal gezien af. Consumenten bekijken vandaag de dag alle alternatieven wat betreft het product maar ook wat betreft de aanbieder. De prijs is hierbij een belangrijke factor. De online markt speelt hierin een grote rol. De webshops maken de zoektocht naar alternatieven makkelijker en beslaan een steeds groter aandeel van de detailhandel. Naast de winkel (offline) is een webshop (online) dus heel belangrijk geworden. In combinatie met een aansprekend concept is het mogelijk om terrein te winnen. Helaas kan niet elke winkel hierin mee gaan, waardoor het aantal winkels daalt.
Het is dus heel belangrijk om als startende ondernemer goed naar jouw positionering te kijken. Het oriëntatieproces van een klant vindt veelal online plaats. Of de aankoop zelf ook online gebeurt is afhankelijk van de hulp die de klant verwacht en verschilt per detailhandelgroep. Let op: online groeit alsmaar, dus de inzet van alleen de traditionele detailhandel moet een goed doordachte keuze zijn. Verdiep je hier goed in!
Volg het stappenplan van het Startersloket welke je in fases helpt te starten, zo vergeet je niets!
Het Ondernemersplein heeft veel kennis en ervaring op het gebied van branchegegevens. Bekijk de cijfers en trends in de detailhandel via deze pagina. Onderaan deze pagina kun je de laatste branche-informatie, visie over de detailhandel downloaden.
Een webwinkel, ook wel bekend als een online winkel, is een website waar klanten producten of diensten kunnen kopen via het internet. In plaats van fysiek een winkel te bezoeken. Webwinkels bieden gemak doordat ze 24/7 toegankelijk zijn en een breed assortiment kunnen aanbieden zonder de beperkingen van een fysieke winkelruimte. Steeds vaker openen winkeliers een webwinkel naast de al bestaande fysieke winkel.
Toch kiezen ook veel startende ondernemers ervoor om enkel een online webshop te starten. Vaak met het idee om gemakkelijk (veel) te verdienen. Helaas is dit voor het overgrote deel geen realistische beeld. Via dit artikel lees je meer over de omzet van de gemiddelde webshop om een goed beeld te krijgen van de haalbaarheid.
Het is heel belangrijk om als startende ondernemer in de detailhandel aan de toekomst te denken. Door jouw pensioenvoorziening goed te regelen spaar je voor later. Op fnv.nl kun je kijken welke cao’s gelden voor de diverse sectoren. Kijk op cbs.nl naar alle ontwikkelingen omtrent het verkoop- en omzetverloop in de detailhandelsector. De diverse branches in deze sector worden hier naar voren gebracht. Ook wordt er ingegaan op onderwerpen als koopzondagen. Zoek ook eens online naar onderwerpen als ‘winkelformule’ en ‘opleidingen’.
Een andere handige site om meer informatie te vinden is detailhandel.nl. Detailhandel Nederland behartigt de collectieve sociale en economische belangen van ondernemers in de detailhandel. De Raad Nederlandse Detailhandel heeft als aandachtsgebieden arbeidszaken, betalingsverkeer, winkelcriminaliteit, ruimtelijke ordening en Europa, via en samen met Detailhandel Nederland. Ook komen onderwerpen als Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen, milieu en machtsverhoudingen in het B2B domein, op deze website aan de orde.
We hebben natuurlijk allemaal wel eens een regenboog gezien. Een wonderlijk en kleurrijk fenomeen. Heel vaak wordt er bij het zien van een regenboog gezegd dat er een pot goud aan het einde te vinden is. Helaas is dit niet het geval. In deze blog leg ik uit wat het regenboogsyndroom inhoudt en wat dit te maken heeft met het starten van een eigen bedrijf.