Deze website maakt gebruik van cookies. Waarom? Klik HIER voor meer informatie. Sluiten
         
 

Deze wetten en regels voor ondernemers veranderen per 1 juli 2021

07 juni 2021

Vanaf 1 juli 2021 krijg je als ondernemer te maken met nieuwe wetten en regels. Geen ongevraagde verkooptelefoontjes meer, gelijke regels voor alle rechtspersonen en veiliger btw-aangifte doen. Hieronder zetten we de belangrijkste wetswijzigingen op een rij.

1. Einde voor ongevraagde telefonische verkoop

Ongevraagde verkooptelefoontjes zijn vanaf 1 juli verleden tijd. Bedrijven moeten consumenten en ondernemers zonder rechtspersoonlijkheid, zoals een eenmanszaak, om toestemming vragen (opt in).

Word jij als ondernemer ingehuurd om klanten te bellen? Dan moet dit, als het om consumenten of bedrijven zonder rechtspersoonlijkheid gaat, van te voren gevraagd zijn. Als een potentiële klant openstaat voor een telefoongesprek moet je met nummerherkenning bellen. Bedrijven met rechtspersoonlijkheid mag je zonder toestemming bellen mits je nummerherkenning aanstaat. Bestaande klanten mag je voor een bepaalde periode zonder toestemming bellen. Hiervoor is nog geen wettelijke termijn bepaald.

Het bel-me-niet register wordt als gevolg van het nieuwe systeem overbodig en wordt daarom opgeheven.

2.  Dezelfde regels gelden voor alle rechtsvormen

Veel startende ondernemers kiezen bij de start voor een eenmanszaak. Deze rechtsvorm heeft lage opstartkosten en belastingvoordelen voor starters. Om meerdere redenen, bijvoorbeeld omdat je gaat samen werken met andere ondernemers, kun je ervoor kiezen om de rechtsvorm te wijzigen. Als je kiest voor een rechtsvorm met rechtspersoonlijkheid word je bestuurder of toezichthouder van je bedrijf en ben je persoonlijk minder aansprakelijk.

Tot nu toe is het zo dat de regels over de taken, het stemrecht en de aansprakelijkheid van bestuurders en toezichthouders verschillen per rechtspersoon. Vanaf 1 juli gaat dit veranderen: de regels voor bestuurders zijn dan hetzelfde als voor een eenmanszaak. Wie de regels niet naleeft kan persoonlijk toch aansprakelijk worden gesteld.

3. Veiliger btw-aangifte doen

Ben je een ondernemer met een eenmanszaak? Dan krijg je misschien met eHerkenning te maken, de digitale sleutel voor ondernemers en de overheid. Alle bedrijven met uitzondering van eenmanszaken, doen al btw-aangifte met eHerkenning. Ook andere overheidsorganisaties vragen ondernemers gebruik te maken van dit inlogsysteem om zaken te regelen. Dit geldt soms ook voor een eenmanszaak. Bijvoorbeeld als je bij de gemeente een parkeervergunning voor je bedrijfsauto aanvraagt.

Met eHerkenning kun je veilig inloggen om online zaken met de overheid te regelen. Op die manier weten organisaties zeker dat je bent wie je zegt dat je bent. Hoe hoger het niveau van eHerkenning, hoe meer gevoelige informatie u kunt uitwisselen.

Vanwege strengere eisen wordt het laagste betrouwbaarheidsniveau van het inlogsysteem, EH1, stopgezet en gelden de hogere betrouwbaarheidsniveaus eH2+ en eH3 om gegevens beter te beschermen. Leveranciers van eHerkenningsmiddelen informeren ondernemers over het stopzetten en upgraden van EH1.

4. Betere bescherming auteursrecht

Vanaf 7 juni gelden nieuwe Europese regels over het auteursrecht. Deze regels zijn een aanvulling op bestaande regels en geven jou een betere onderhandelingspositie. Word jij als zzp’er ingehuurd om bijvoorbeeld teksten te schrijven? Dan heb jij het auteursrecht, tenzij je de rechten overdraagt. Behoud je je rechten, dan moet de opdrachtgever jou verplicht op de hoogte houden waar jouw teksten geplaatst worden en je hiervoor een vergoeding geven.

Bron: Ondernemersplein.nl

Dossier: Coronavirus

Klik hier om ons dossier over het coronavirus te lezen. Zo ben je altijd op de hoogte van het laatste nieuws.

agenda

Data ophalen ...

Blog

5 tips om als ondernemer jouw creativiteit aan te wakkeren


3 zaken die je kunt doen om financieel gezond te ondernemen


Lees meer