Wat staat er in uw zakelijke administratie?

De basisgegevens van uw administratie zijn:

  • Alle inkomsten en uitgaven, verdeeld over verschillende categorieën (het grootboek)
  • de debiteuren- en crediteurenadministratie (welke facturen u nog moet betalen en wie uw bedrijf nog moet betalen)
  • de voorraadadministratie
  • de in- en verkoopadministratie (betalingen met leveranciers en klanten)
  • de loonadministratie
  • gegevens die belangrijk zijn voor de belastingheffing van andere organisaties of personen

Bekijk het stappenplan administratie bijhouden

Bewaarplicht administratie

U moet uw administratie bewaren. Dat heet fiscale bewaarplicht. De bewaarplicht is nodig zodat de Belastingdienst kan controleren of u de juiste belasting heeft betaald. Een goede bewaarde administratie kan uw bedrijf beschermen bij juridische geschillen en bewijzen dat u zich aan de wet houdt. 

De bewaartijd (bewaartermijn) is: 

  • 7 jaar voor de basisgegevens van uw administratie
  • 10 jaar voor  gegevens over onroerende zaken, zoals bedrijfspanden
  • 10 jaar als u spullen of diensten verkoopt in de EU aan klanten die geen btw-aangifte doen én u heeft gekozen voor het éénloketsysteem (One Stop Shop)

U kunt afspraken maken met de Belastingdienst:

Bewaren van programma’s en bestanden

De bewaarplicht geldt ook voor computerprogramma's en bestanden. U moet ervoor zorgen dat uw bestanden bij een controle bruikbaar zijn. Dat geldt ook voor de programma's waarmee de bestanden gebruikt worden.

Mogelijk gemaakt door

Agenda

12 januari

Sterk starten met je eigen bedrijf

19.00 uur
Online
26 januari

Ondernemen en belastingen

19.00 uur
Online

Handboek ondernemen Belastingdienst

Download hier de meest recente versie van het Handboek Ondernemen van de Belastingdienst en lees handige tips, informatie en handvatten om succesvol te ondernemen. Klik hier voor de versie van vorig jaar bij onze downloads.

Deze informatie is geplaatst door: Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO)
Terug naar overzicht